Jeden příklad za všechny. Kdy se vám naposledy vyplatilo být férová?
Náš tým tvoří z velké části ženy. A můžu si vybrat: buď je budu mít věčně na paragrafu a polovina zakázek mi proteče pod rukama, nebo budeme flexibilní. Nabídnu jim zkrácený úvazek, práci z domova, možnost osobního růstu nad rámec toho, co je ve většině firem běžné. I když mi během kampaně konference Fenomén strávila markeťačka měsíc v Mexiku, zjistili jsme, že to jde. Stále hledáme cesty, jak vyjít svým lidem vstříc. Jsou to střípky, které v konečném důsledku budují kulturu postavenou na respektu a důvěře. Nepřikrášlenou. Vyplácí se mi to každý den.
Není férovost už v dnešní době norma?
To byste se divili. Když o sobě tvrdím, že jsem férová, měla bych mít rovný přístup nejen ke svým zaměstnancům, ale také k zákazníkům a ke všem partnerům bez ohledu na velikost či situaci. A víte, kolikrát mě některý z nich zbytečně zahnal do kouta? Paralelu hledejme v rodině. Příliš autoritativní přístup z dlouhodobého hlediska nefunguje a nikdy fungovat nebude. Férový znamená být i v očích veřejnosti sexy.
Jaké hodnoty má CE-PA?
Krom toho, co jsem už zmínila, je to přátelský tým, protože firemní náladu si nekoupíte. Tu musíte zažít. Držíme si osobní přístup. Naslouchám svým lidem a pravidelně se jich ptám na zpětnou vazbu. Snažím se přizpůsobit podmínky individuálním potřebám každého. Vnímat je jako partnery. Protože spokojený zaměstnanec = člověk zapálený pro věc. Tahle mantra jednoduše funguje. A samozřejmě do svých lidí investuji. Vedle odborných dovedností máme seberozvojové workshopy, jezdíme na konference a meetupy a pravidelně se scházím s firemním koučem. Když na nějakou problematiku máme rozdílný názor, podíváme se na ni společně a klademe si otázky: Je navrhované řešení zaměřeno na výsledek, což je perfektní a férová služba zákazníkovi?
Co všechno se muselo ve firmě změnit?
Ta změna nepřišla ze dne na den. Příjemnou a férovou firemní kulturu budujeme delší dobu, ale v neformální a hodně pocitové personalistice jsme si museli udělat velký pořádek. Osobní přístup jsme postavili na vlastní zodpovědnosti. To jsou věci, o kterých se všeobecně ví, ale někdy se zkrátka hůř uvádí do reálu. Musím říct, že v tomto mi hodně pomohla týmová diagnostika, kterou nabízíme pro firmy i jednotlivce. Někdy si jen stačí věci pořádně pojmenovat, pochopit a přijmout.
Co zatím neděláte a dělat byste mohli? V čem se chcete zlepšit?
Je toho spoustu a jde primárně o interní komunikaci – lepší předávání informaci, kratší e-maily, lepší informování na poradách nebo umění vystihnout podstatu problému. Zbytečně se nevyrušovat a více využívat interní chat. Pracovat projektově v kombinaci interní / externí lidé. Mám ráda své lidi pod jednou střechou, ale současně vnímám, že freelanceři nám přinášejí expertízu, jiný způsob práce a čerstvý pohled na věc. Pokud chceme být světoví, a to my chceme, je třeba mít pro různé úkoly různě poskládaný tým. Stále přitom platí, že fungování týmu je sebeřízení našimi hodnotami, kde na konci je vždy férový přístup k zákazníkovi i k nám samotným.